Dzogcsen

A dzogcsen teljes tökéletességet jelent, és minden egyén eredendő képességének állapotára utal. A módszert, amelyen keresztül belépünk a dzogcsen tudásába, és felfedezzük saját valódi állapotunkat, dzogcsentanításnak nevezzük.

 

A dzogcsen sem nem vallás, sem nem filozófiai rendszer, hanem inkább az egyén eredendő állapotára vonatkozó tudás átadása, túl bármilyen faji, vallási vagy filozófiai öntudaton.

A dzogcsen tudása bárkiben megjelenhet, függetlenül attól, hogy az adott személy követ-e valamilyen vallást – úgymint buddhizmus, kereszténység, hinduizmus és így tovább – avagy materialista, illetve egyáltalán nem hisz semmiben.

 
A dzogcsen tudása ősidők óta létezik, a mi korszakunkban azonban Garab Dordzse adta át először, néhány évszázaddal Sákjamuni Buddha után. A dzogcsen évszázadokon keresztül, megszakítás nélkül, folyamatos átadási vonalon adta át Mester, tanítványnak, egészen a mai napig.

 

Meditációs gyakorlataink az önfelszabadulás elvét követő dzogcsen (szemde, longde és upadésa); az átalakulás módszerét követő anujóga-tantra; illetve a szútra alapvető elveit egyesítik magukban. Ezeken a gyakorlatokon bárki részt vehet, bár hatékonyságukhoz nélkülözhetetlen az átadás és az adott gyakorlatra vonatkozó szóbeli meghatalmazás (lung).

Szamantabhadra - Az Eredendő Buddha

Szamantabhadra – Az Eredendő Buddha

Dzogcsengyakorlónak lenni nem jelenti azt, hogy bármit is megváltoztatunk életünkben, vagy hogy valamilyen rendszer “követőivé” válunk, illetve bármilyen, korlátozott fogalmakon alapuló filozófiához ragaszkodunk.

 

A dzogcsenben a meditációnak nincs semmilyen különleges tárgya, és nem gyárt tudati erőfeszítés révén mesterséges gondolati felépítményeket. A követendő viselkedésre a dzogcsen nem ír elő szabályokat. Minden tevékenységet az egyéni tudatosságnak kell uralnia.

 A dzogcsentanítás igazi alapelve abban áll, hogy tudatunkat soha ne a kettősségen alapuló fogalmak határozzák meg, és hogy rendületlenül kitartsunk azon módszerek alkalmazása mellett, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy felismerjük a tudat lényegének valódi állapotát.

 

“A Dzogcsen tudása olyan,

mint a legmagasabb csúcson állni.

Egyetlen hegy sem marad rejtve,

és aki e legmagasabb ponton találja magát,

azt senki és semmi nem kötheti meg.”

– Részlet egy Dzogcsen upadésa tantrából