A dzogcsen teljes tökéletességet jelent, és minden egyén eredendő képességének állapotára utal. A módszert, amelyen keresztül belépünk a dzogcsen tudásába, és felfedezzük saját valódi állapotunkat, dzogcsentanításnak nevezzük.
A dzogcsen sem nem vallás, sem nem filozófiai rendszer, hanem inkább az egyén eredendő állapotára vonatkozó tudás átadása, túl bármilyen faji, vallási vagy filozófiai öntudaton.
A dzogcsen tudása bárkiben megjelenhet, függetlenül attól, hogy az adott személy követ-e valamilyen vallást – úgymint buddhizmus, kereszténység, hinduizmus és így tovább – avagy materialista, illetve egyáltalán nem hisz semmiben.
A dzogcsen tudása ősidők óta létezik, a mi korszakunkban azonban Garab Dordzse adta át először, néhány évszázaddal Sákjamuni Buddha után. A dzogcsen évszázadokon keresztül, megszakítás nélkül, folyamatos átadási vonalon adta át Mester, tanítványnak, egészen a mai napig.
Meditációs gyakorlataink az önfelszabadulás elvét követő dzogcsen (szemde, longde és upadésa); az átalakulás módszerét követő anujóga-tantra; illetve a szútra alapvető elveit egyesítik magukban. Ezeken a gyakorlatokon bárki részt vehet, bár hatékonyságukhoz nélkülözhetetlen az átadás és az adott gyakorlatra vonatkozó szóbeli meghatalmazás (lung).
Dzogcsengyakorlónak lenni nem jelenti azt, hogy bármit is megváltoztatunk életünkben, vagy hogy valamilyen rendszer “követőivé” válunk, illetve bármilyen, korlátozott fogalmakon alapuló filozófiához ragaszkodunk.
A dzogcsenben a meditációnak nincs semmilyen különleges tárgya, és nem gyárt tudati erőfeszítés révén mesterséges gondolati felépítményeket. A követendő viselkedésre a dzogcsen nem ír elő szabályokat. Minden tevékenységet az egyéni tudatosságnak kell uralnia.
A dzogcsentanítás igazi alapelve abban áll, hogy tudatunkat soha ne a kettősségen alapuló fogalmak határozzák meg, és hogy rendületlenül kitartsunk azon módszerek alkalmazása mellett, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy felismerjük a tudat lényegének valódi állapotát.
“A Dzogcsen tudása olyan,
mint a legmagasabb csúcson állni.
Egyetlen hegy sem marad rejtve,
és aki e legmagasabb ponton találja magát,
azt senki és semmi nem kötheti meg.”
– Részlet egy Dzogcsen upadésa tantrából